Assemblée Générale de l’Aumônerie Hmong – Lub Rooj Sab Laj Puag Xyoo

Publié/sau le 202/11/2022

Statue du Saint Curé d’Ars Jean-Marie VIANNEY

L’assemblée générale de l’Aumônerie des Hmong Catholiques de France s’est tenue le week-end du 29 au 30 octobre 2022 à la Maison de La Providence tenue par les Sœurs Travailleuses Missionnaires de l’Immaculée à ARS SUR FORMANS. Parmi les points à l’ordre du jour :

  • le bilan des activités de l’année écoulée
  • le rapport financier
  • l’élection du nouveau coordinateur/nouvelle coorionatrice
  • les témoignages et les temps de parole

Lub koom cuab tsev ntseeg Ntuj Aumônerie des Hmong Catholiques de France tau caw ib tsoom ntseeg sawv daws mus koom rooj sab laj puag xyoo hnub 29/10 mus rau 30/10 xyoo 2022 nyob lub nroog ARS SUR FORMANS, hauv cov phauj Les Soeurs Travailleuses Missionnaires de l’Immaculée lub tsev La Providence. Cov lus ceem tseeb tham sab laj mas muaj li no :

  • qhia txog cov hauj lwm ua tau xyoo xaus lawm
  • qhia txog cov nyiaj txiag
  • xaiv tus txiv tsev los niam tsev tshiab los tuav lub koom cuab tsev ntseeg
  • tso lub caij rau sawv daws tshaj lus

Etaient présents le Père Jean-Paul HAVARD, prêtre accompagnateur de l’Aumônerie, les membres du bureau de l’Aumônerie, les représentants ou délégués des régions du Orléans/Loiret, de la région Rennaise, du Gard ainsi que les délégués et membres de la communauté de Lyon Rhône/Alpes qui nous accueillaient. Le SNMM (Service National Missions et Migration) nous a également fait l’honneur de sa présence avec la participation d’Annie JOSSE avec qui nous avons des échanges très bénéfiques. Les régions qui n’ont pas pu venir ont fait part de leurs excuses en amont par mail, par téléphone ou par courrier. Le rapport final sera adressé aux délégués de régions qui pourront le présenter selon la demande à leurs communautés. Le mandat du coordinateur arrivant à son terme, et le coordinateur actuel YANG Paul Xaiv Tsom YAJ ne souhaitant pas être élu pour un nouveau mandat, les délégués et membres de régions présents ont désigné par vote une nouvelle coordinatrice en la personne de Mme Joanne Niam Ntsuab Xwm YAJ de la communauté d’Orléans. Souhaitons-lui un excellent mandat pour avoir accepté la responsabilité de cette charge, soutenons-la et accompagnons-la dans nos intentions de prières.

Cov tuaj sab laj muaj Txiv Plig Jean-Paul HAVARD, yog tus txiv plig ua hauj lwm pab lub koom cuab tsev Aumônerie, cov coj xeev ntuj nyob Orléans/Loiret, nyob Rennes, nyob Gard, nyob Lyon/Rhône-Alpes thiab cov niam tsev los txiv tsev nyob ib thaj ze ntawm lub chaw sab laj. Cov xeev ntuj tuaj tsis tau los, feem coob kuj tau xa xov e-mail, los sau ntawv, los ntaus xov tooj tuaj qhia ua ntej. Lub hauv paus loj saib cov neeg ntseeg thoj nam nyob Fab Kis Teb (Service National Missions et Migration) kuj tso Mme Annie JOSSE tuaj koom peb lub rooj saj laj thiab. Lub caij lawv qab rooj sab laj no, lub Aumônerie mam li xa daim ntawv rapport qhia txog cov lus tau tham hauv rooj sab laj rau cov txhua xeev ntuj. Nej leej lwg xav paub los, thov nej noog ntawm tus sawv cev coj nej lub xeev ntuj.
YAJ Xaiv Tsom, tus tuav txoj hauj lwm hauv lub koom cuab tsev Aumônerie tau tshaj hais tias, nws txoj kev txib hauj lwm tas rau xyoo no lawm. Nws thov kom muaj ib tug los taj nws. Cov xeev ntuj thiab cov niam tsev txiv tsev tuaj rooj sab laj kuj pov ntawv xaiv tau Niam Ntsuab Xwm YAJ nyob Orléans, nws kuj tau txiav siab los pab peb tsoom ntseeg. Thov peb sawv daws txhawb nws, pab nws thiab thov Ntuj rau nws.

Les participants à l’Assemblée Générale – cov tuaj koom sab laj

Le dimanche 30 octobre, la communauté Hmong a participé avec les pèlerins présents à la « Messe des dédicaces » des lieux de culte dans la Basilique d’ARS SUR FORMANS où elle a la grâce d’entonner en langue Hmong le chant des offrandes « Ntuj Txiv, peb ua koj cuab koj yim » et le Salve Regina « Poj Huab Tais » lors de l’envoi.

Hnub 30 lub 10 hli ntuj, peb tsoom ntseeg tuaj sab laj kuj tau mus koom thaj txi ntuj hauv lub tsev teev Ntuj loj nyob ARS SUR FORMANS nrog tsoom neeg ntseeg tuaj hnub ntawd. Lawv kuj tau thov peb hu ob zaj nkauj : zaj « Ntuj Txiv peb ua koj cuab koj yim » thaum lub caij muab mov thiab cawv los txi Ntuj. Peb kuj muaj txoj hmoov hu zaj « Poj Huab Tais » (Salve Regina) thaum lub caij xaus thaj txi Ntuj.

TEMPS DE PAROLE ET TEMOIGNAGES – LUS TIM KHAWV

Annie JOSSE du SNMM (Service National mission et Migrations)
« … et de ce que j’ai compris, c’est que vous avez une communauté unie, évidemment avec des petites communautés en région mais que vous avez du plaisir à vous retrouver aussi, et ça se voit dans cette assemblée… Vous êtes une communauté unie mais pas renfermée sur elle-même. Vous avez des liens avec beaucoup d’autres, j’ai entendu beaucoup de choses sur les paroisses dans lesquelles vous participez… Je pense que c’est vraiment une aumônerie qui a toute sa place finalement dans le paysage de l’Eglise en France, dans le paysage d’une Eglise multiculturelle dans laquelle vous êtes insérés. »

« … raws li kuv mas nej yog ib pab muaj lub siab sib koom zoog ua ke, nej txawm nyob txhua qhov chaw xeev ntuj los, nej zoo siab sib ntsib thiab sib koom siab ua ke raws li kuv pom nyob hauv rooj sab laj puag xyoo no. Nej yog ib pab muaj siab sib koom ua ke, tiam sis nej tsis xauv nej lub qhov rooj cais neeg, nej kuj txais thiab mus koom lwm cov neeg. Kuv nrog nej sab laj, kuv kuj pom hais tias nej txawm nyob qhov chaw twg los, nej kuj mus koom thiab mus txhawb lawv. Kuv xav hais rau nej hais tias, nej yog ib pab ntseeg muaj lub koom cuab tsev ntseeg nyob Fab Kis Teb no nrog lwm haiv neeg, nws muaj ib lub suab ceem tseeb rau lub Koom Txoos ntseeg. »

Père Jean-Paul HAVARD et Annie JOSSE – Txiv Plig Jean-Paul HAVARD thiab Annie Josse

Niam Ntshiab Leej VAJ de la communauté de Rhône-Alpes, tawm lus txog ntawm qho chaw dawb thiab huv pab tau tib neeg nyob ARS SUR FORMANS
« … lub caij ntawd mas kuv nyuaj siab kawg li, tom tsev hauj lwm los kuj nyuaj kawg li. Kuv yog ib tug tib neeg uas nws tsi tshua tham thiab. Qhov chaw no mas yog ib qhov chaw uas koj muaj kev nyuaj siab, tom tsev hauj lwm los xij, tom koj tsev los xij, nrog koj cov me nyuam los xij, koj tuaj ntawm no, koj tuaj qhov chaw no, kom lawv muab txoj kev ntawd tshem tawm. Thaum twg koj tuaj thov, ces koj tuaj txog ntawm lub tsev teev ntuj, entre -qhov nrab- lub tsev teev ntuj thiab qhov chaw nej mus visiter -xyuas tus Txiv Plig leej ntshiab- lub txaj, qhov chaw ntawd, mas au milieu -nyob qhov nrab- ntawm ntawd, nej sentir -hnov zoo li- hais tias nws tshem tau nej qhov chaw nyuaj siab lawm. Nej sentir -hnov zoo li- hais tias nyom saum nej taub hau, siab siab saud, zoo li muaj ib lub yis protéger -tiv thaiv- nej. Parce que -vim tias- muaj ntau tus hais tias pourquoi -ua cas- koj hais li ntawd, peb tsis sentir -hnov dab- tsi. Kuv tias : nej tsis sentir -hnnv-, thaum twg yog tias nej tej muaj kev nyuaj siab es tuaj es lawv muab tshem tag, nej lub siab kaj, tsis muaj dab tsi hauv nej, nej yeej yuav sentir -hnov-. Ces kuv los ces, los tsev kuv tseem ua npau suav pom lub yis ntawd thiab. Ces chaque année -txhua xyoo-, kuv yeej tuaj pendant un moment -ib ntus-, lub 9 hli yuav txog caij kawm ntawv rau kuv cov me nyuam, kuv yeej tuaj ntawm no. Ces qhov no nws pab tau kuv heev. Kuv mam li tso siab hais tias, yog yus muaj kev nyuaj siab lawm, yus txhob poob siab. Qhov no ua tau kuv kaj siab ces kuv thiaj li zoo siab, ces hnub no kuv xav muab partager -qhia- rau nej, faib rau nej kom nej tau paub hais tias qhov chaw no yog ib qhov chaw nws pab tau yus. Ces kuv zoo siab, kuv hais li ntawm xwb. »

« …à cette période-là, j’avais beaucoup de soucis et c’était très difficile au travail également. Je suis une personne qui ne parle pas beaucoup. Ce lieu est un lieu de recueillement où lorsque vous avez des difficultés, que ce soit au travail, à la maison ou encore avec les enfants, vous pouvez venir et prier. Vous pouvez ressentir dans le couloir séparant l’église et la maison -du Saint Curé d’Ars- comme une auréole protectrice dans le ciel au-dessus de votre tête. Beaucoup m’ont dit : pourquoi dis-tu cela ? Nous ne ressontons rien de particulier. Je leur répondais : vous ne ressentez rien de particulier mais si vous traversez des épreuves, peut-être ressentiriez-vous aussi ces bienfaits. De retour à la maison, je continuais à voir en songe cette auréole bienfaitrice. Chaque année, je revenais régulièrement, tout particulièrement au mois de septembre, en période de rentrée scolaire de mes enfants. Cela m’a vraiment beaucoup aidé. J’ai repris confiance et je voulais partager avec vous ce témoignage. Ne perdons pas la foi, ce lieu est un lieu qui peut nous réconforter lorsque nous traversons des épreuves. »

Txiv Plig Père Jean-Paul HAVARD

« …Dans ce qui a été dit out à l’heure et même au cours de notre assemblée générale, la façon claire de dire « démarche synodale », ça veut dire avancer ensemble, en étant tous à l’écoute des uns et des autres, pour être à l’écoute de l’Esprit Saint. Marcher ensemble, en étant tous à l’écoute des uns et des autres et c’est comme ça qu’on peut être à l’écoute de l’Esprit Saint. Je viens de recevoir ma lettre de nomination, je ne vais pas vous dire au-revoir, pusique j’ai accepté cette nomination pour 3 ans. Je vous dis aussi que dans l’enveloppe de ma lettre de nomination, il y a un autre document qui est joint, c’est celui de la responsabilité du coordinateur, de la coordonatrice de l’aumônerie. Ca veut que l’évêque qui envoie ma lettre de nomination me fait bien aussi comprendre que c’est une co-résponsabilité que j’ai aussi à porter avec le coordinateur ou la coordinatrice et ça fait rappeler comme quelqu’un l’a dit tout à l’heure : tout seul on a envie d’aller plus vite, mais quand on est ensemble on ira plus loin. Parce que ce ne sont pas les kilomètres à parcourir qui comptent, c’est le cheminement des uns et des autres… pour nous il n’est pas question d’abadonner qui que ce soit, des gens qui sont derrière parce qu’ils ont moins de moyens, parce qu’ils étaient ailleurs. Dans notre pensée, dans notre responsabilité, il y a la solidarité d’un groupe mais il y a aussi le souci de ceux qui sont tout seul, les malades, les gens qui ont eu un parcours parfois avec beaucoup de virages. C’est aussi comme cela qu’on est à l’écoute du Seigneur, de l’Esprit Saint, de ceux qui ont besoin et qui ne savent pas toujours venir vers les autres.« 

« …raws li tau hais los thiab raws li peb tau sim tham hauv lub rooj sab laj puag xyoo no, qhov tseem ceeb hais txog ntawm lo lus « démarche synodale » mas yog hais tias peb sawv daws sib koom tes mus ua ke, ib tug los mloog ib tug, mloog Leej Tswv Yim Ntshiab. Sawv daws mus ua ke mas, peb thiaj li mloog tau Leej Tswv Yim Ntshiab. Kuv nyuam qhuav tau txais tsab ntawv tus Tswv Qhia sau rau kuv, txib kuv ua tus Txiv Plig saib xyuas lub koom cuab tsev ntseeg Aumônerie Hmoob. Kuv kuj kam ua txoj hauj lwm ntawd, yuav ua rau 3 lub xyoo tuaj no, ces tam sim no kuv yuav tsis hais cov lus ncaim rau nej. Nyoj hauv tsab ntawv, kuj muaj ib phab ntawv hais txog ntawm tus txiv tsev los tus niam tsev yuav los coj lub koom cuab tsev Aumônerie. Tus Tswv Qhia kuj tau hais tias kawg tsis yog kuv ib leeg kav lub koom cuab tsev ntseeg Aumôenerie xwb, kom tus coj wb ob leeg saib xyuas. Li peb taus hais puag ta : thaum yus ib leeg xwb, tej zaum yus mus tau nrawm dua coob leej, tiam sis thaum coob leej lawm, peb yuav mus tau deb dua. Qhov tseem ceeb, tsis yog qhov yuav hais tias mus deb los mus ze, tiam sis yog txoj kev uas peb txhua leej txhua tus tau taug nyob hauv peb lub neej. Peb yuav tsis txhob tso ib tug pov tseg li, xws li cov mus kev qeeb vim lawv mus tsis tau, los lawv tsis nrog peb lub caij ntawd. Peb yuav tsum xav hais tias peb txoj kev saib thiab pas mas yog pab sawv daws, tiam sis peb kuj nco ntsoov pab cov uas lawv nyob twm zeej, cov raug mob raug nkeeg, cov lawv ntsib thiab taug txog kev nkaus ntau. Yog muaj li ntawd peb thiaj li mloog tau peb tus Huab Tais Tswv Ntuj, mloog Leej Tswv Yim Ntshiab, mloog cov ntsib txoj kev txhawj, tej zaum lawv kuj tsis paub thov leej twg lawm.« 

La Croix, symbole de notre foi et de notre force – Tus ntoo cuam yog peb tus Huab Tais Yes Xus lub theej kiab, yog peb txoj kev ntseeg thiab peb lub zog. Témoignage de l’un des participants.

« Tiam sis mas en tant que -kuv yog- ib tug Hmoob catholique, kuv xav hais ntxiv ib qho témoignage -lus tim khawv- kuv pom ntawm kuv xub ntiag thiab, kom nej paub tias peb txoj kev ntseeg no, nws muaj qab hau npaum li cas thiab… Thaum 2008 ntawd, peb tus ntxhais yau muaj 18 xyoo, nws tab tom yuav xeem BAC, muaj ib hmos, thaum 5 moo kaj ntug, nws txawm los uas khob qhov rooj ces nws hais nws niam tias : Niam, ua cas txog tav no koj tseem tham lus, kuv tsis zoo pw na.
Ces nws niam hais tias : kuv pw kuv no, kuv twb tsis nrog leej twg tham ne.
Tus ntxhais : Kuv hnov tseeb koj nrog leej twg tham es kuv tsis zoo pw. Twb yuav kaj ntug, kuv yuav pw kuv yuav kawm ntawv.
Ces nws rov qab mus pw lawm. Hmo thib ob, nws tseem rov qab los, même heure à la minute près -tib lub caij- nawv, 5h03 du matin. Ces nws rov qab los ces nws tias : Niam ua cas koj pheej tham xov tooj na, kuv tsis zoo pw na.
Ces nws niam hais tias : Kuv tsis tau tham na, koj pom kuv twb pw no.
Ces thaum ntawd nws, me nyuam teb chaws no mas nej paus tias lawv loj tuaj mas lawv tsis ntseeg, lawv tsis tshua ntseeg li peb cov laus ntseeg nawv, ntseeg txog dab, ntseeg txog ub txog no, lawv tsi tshua ntseeg thiab ov. Ces nws mam pib ntshai nawv yom. Ces hmo thib peb ces nws ntshai, nws los ces, nws niam hais tias : ok, yog tias koj tsis tau luag pw tom koj txaj ces ws muab daim matelas me pua hauv qab koj pw no.
Nws pw hauv ces, ib ntsis nws ntshai mas nws tshee tuaj, ces nws twb muaj 18 xyoo, nws tshee zog ces wb hais : koj los pw au milieu de wb -hauv wb nrab-. Hmo tom qab nws rov pw tom nws txaj, ces 5h03 nas this xwb, nws rov qab los dua, ces kuv ntshai tsoov lawm. Ces nws niam hais tias : koj hnov lub suab zoo li cas ?
Tus ntxhais : Kuv hnov tham lus ntxhi xwb na
Tus Niam : es lus Fab Kis, lus Hmoov, los lus Nplog, los dab tsi na ?
Tus ntxhais : Kuv tsis paub, kuv hnov tham lus ntxhi xwb
Ces thaum ntawv mas kuv poj niam mas nws muaj ib tub ntoo cuam, cov ntoo cuam qub qub uas tau 500 puas tawm xyoo los lawm. Ces kuv poj niam thiaj li muab tus ntoo cuam ntawd muab coj mus, nws muab qhov rooj, qhov rai qhib tag nrho ces nws muab tus ntoo cuam ntawv coj mus yos rau qab txag qab txeeg, txhua nro.
Nws hais tias : Koj tus nyob ntawm ko, kuv tsis pom koj, tab sis Huas Tais Ntuj pom koj nawd. Koj cia li tawm qhov no mus, kuv ua tsis tau dab tsi rau koj, tab sis Huab Tais Ntuj muab koj hlawv tau nawd.
Nws ua heev heev no tag ces, dhau plau ntawv ces, wb tus me nyuam tsis hnov cov lus ntxhi ntawd li nawd. Ces hais rau nej hais tias yog ib qho kuv pom hauv kuv tus kheej tias zoo li ib qho hais tias yus ntseeg tsis tau hais tias c’est possible.
« 

« En tant que Hmong catholique, je voudrais apporter un témoignage sur des choses que j’ai vues de mes propres yeux et sur l’importance de la foi. En 2008, notre fille alors agée de 18 ans, préparait son BAC. Une nuit, vers les 5H00 du matin, elle est venu frapper à la porte de notre chambre et nous a demandé : Maman, pourquoi tiens-tu encore une conversation à cette heure ? Cela m’empêche de trouver le sommeil.
Sa maman lui a répondu : mais tu vois bien que je dors, je ne converse pas.
Et notre fille de répondre : Je t’ai entendu clairement parlé avec quelqu’un et cela m’empêche de dormir. C’est bientôt l’aurore et il faut que je dorme avant d’aller à l’école.
Elle est retrounée se coucher dans sa chambre. La nuit suivante, elle est revenue, à la même heure à la minute près 5h03 du matin. Elle nous a de nouveau demandé : Maman, pourquoi converses-tu encore au téléphone à cette heure ? Cela m’empêche de dormir.
Sa maman lui répond : Je ne téléphone pas, tu vois bien que je dors.
Comme tous les enfants qui ont grandi dans ce pays, notre fille attachait peu d’importance à la foi, aux esprits ou encore à ce genre de choses. C’est à partir de ce moment qu’elle a pris peur. La troisième nuit, pris de frayeur, elle est venue nous voir et sa maman a dit : ok, si tu as peur dans dormir dans ta chambre, nous allons installer un matelas au sol et tu vas dormir avec nous dans la chambre. Elle s’est installée mais au bout d’un moment elle a été prise de frissons et malgré ses 18 ans, nous lui avons proposé de dormir entre nous, ses parents sur notre lit. La nuit d’après, à la même heure 5H03 du matin, elle est venue nous voir car le scénario s’est reproduit de nouveau, et c’est là que j’ai commencé à prendre peur aussi. Sa maman lui a demandé : à quoi ressemble la voix que tu entends ?
Notre fille: j’entends des chuchotements
Sa maman : est-ce en français, en Hmong, en Lao ou dans une autre langue ?
Notre fille : Je ne sais vraiment pas, ce sont des chuchotements que j’entends
Mon épouse avait un crucifix très ancien peut-être dans les 500 ans. Elle est allée avec le crucifix dans la chambre de notre fille, a ouvert les portes et les fenêtres. Elle a brandi le crucifix en disant : toi qui es là, même si je ne te vois pas, Dieu te voit. Va-t-en d’ici, même si je ne peux rien contre toi, Dieu, lui peut te brûler.
Après cela notre fille, n’a plus jamais entendu ces chuchotements. Je voulais partager avec vous ce témoignage que j’ai vu de mes propres yeux même si je ne pensais pas que c’est possible.
« 

Photos publiées avec l’autorisation expresse des participants conformément à la législation en vigueur. Lub Aumônerie thov tau cov tuaj sab laj kam tso tawm cov duab raws li txoj cai .

Txhiaj-Vam Thoj